Suomalainen pelistudio Nitro Games ilmoitti helmikuussa 2025, että Netflix on päättänyt peruuttaa heidän yhteisen, vielä julkaisemattoman peliprojektinsa. Alun perin marraskuussa 2023 solmittu noin 9 miljoonan euron arvoinen sopimus oli suunniteltu valmistuvaksi vuonna 2026, mutta nyt projekti päättyy jo alkuvuodesta 2025.

Tämä tarkoittaa, että Nitro Games saa noin 70 % alkuperäisestä tilausarvosta.​

Nitro Gamesin toimitusjohtaja Jussi Tähtinen kommentoi: “Tämä on tietenkin pettymys meille. Siitä huolimatta, monipuolisen projektisalkkumme ansiosta meillä on taloudellinen vakaus kestää tämä vaikutus ja jatkaa suunnitelmiemme mukaisesti.”​

Suomen peliala sopeutuu haasteisiin

Vaikka yksittäiset projektit voivat kohdata takaiskuja, Suomen peliala kokonaisuudessaan on osoittanut joustavuutta ja kykyä sopeutua. Neogames Finlandin mukaan vuonna 2024 ala kohtasi haasteita, kuten studioiden sulkemisia ja irtisanomisia erityisesti pienissä ja keskisuurissa yrityksissä. Kuitenkin suuremmat yritykset jatkoivat kasvuaan ja uusia studioita perustettiin.

Lisäksi suomalaiset peliyritykset saavuttivat merkittäviä virstanpylväitä: Merge Mansion ylitti 55 miljoonan latauksen rajan, Critical Ops saavutti 100 miljoonaa latausta ja Hill Climb Racing -sarja nousi 2,5 miljardin latauksen myötä toiseksi ladatuimmaksi suomalaiseksi pelisarjaksi Angry Birdsin jälkeen.​

Tulevaisuuden näkymät

Neogames Finlandin strategian mukaan Suomen pelialan tavoitteena on saavuttaa 7 miljardin euron liikevaihto vuoteen 2030 mennessä. Tämän saavuttamiseksi tarvitaan vahvoja, autonomisia yrityksiä, jotka kehittävät omia IP-pelejä monialustaisesti. Lisäksi tekoälyn hyödyntäminen ja uusien startup-yritysten syntyminen ovat keskeisiä tekijöitä kasvun tukemisessa.​

Vaikka Netflixin ja Nitro Gamesin yhteistyön päättyminen on takaisku, se ei muuta Suomen pelialan positiivista kehityssuuntaa. Alan monipuolisuus, kansainvälinen yhteistyö ja innovatiivisuus luovat vahvan perustan tulevalle kasvulle.​